وظیفه عالمان دینى در روایت امام حسن عسکرى علیه السّلام‏

تعداد بازدیدهای این مطلب : بازدید

روایتی بسیار عالی و راهگشا برای آنان که می خواهند در مسیر حق حرکت کنند.

این روایت را به همراه ترجمه و توضیح آن از کتاب اسرار ملکوت برای شما عزیزان انتخاب نموده ایم

وظیفه عالمان دینى در روایت امام حسن عسکرى علیه السّلام‏

راقم حروف گوید: چقدر در اینجا مناسب است روایتى بسیار عالى و راقى که مشحون به حِکَم و مسائل حیاتى حیات انسان و طریق سلوک راه حقّ و امتیاز از شرک و ضلالت و بوار و غوایت مى‏باشد، و از حضرت أبى محمّد، حسن بن علىّ العسکرى علیهما السّلام در «احتجاج» طبرسى وارد شده است را نقل نموده تا چراغى فراسوى اعمال و رفتارمان در این سرا و دلیلى براى وصول به مدارج کمال در آن سرا گردد.

وَ بِالْإسْنَادِ الَّذِى مَضَى ذِکْرُهُ عَنْ أَبِى مُحَمَّدٍ الْعَسْکَرِىِّ عَلَیْهِ السَّلَامُ فِى قَوْلِهِ تَعَالَى: «وَ مِنْهُمْ أُمّیُّونَ لَایَعْلَمُونَ الْکِتبَ إِلَّآ أَمَانِىَّ»،[1] إنَّ الْأُمِّىَّ مَنْسُوبٌ إلَى أُمِّهِ. أَىْ: هُوَ کَمَا خَرَجَ مِنْ بَطْنِ أُمِّهِ لَایَقْرَأُ وَ لَایَکْتُبُ. «لَایَعْلَمُونَ الْکِتبَ» الْمُنْزَلِ مِنَ السَّمَآءِ وَ لَاالْمُتَکَذَّبِ بِهِ ولَایُمَیِّزُونَ بَیْنَهُمَا «إلَّآأَمَانِىَّ»، أَىْ: إلَّا أَنْ یُقْرَأَ عَلَیْهِمْ وَ یُقَالَ لَهُمْ: إنَّ هَذَا کِتَابُ اللَهِ وَ کَلَامُهُ. لَایَعْرِفُونَ إنْ قُرِئَ مِنَ الْکِتَابِ خِلَافَ مَا فِیهِ. «وَ إِنْ هُمْ إِلَّا یَظُنُّونَ»، [2] أَىْ مَا یَقْرَأُ عَلَیْهِمْ رُؤَسَآؤُهُمْ مِنْ تَکْذِیْبِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَهُ عَلَیْهِ وَءَالِهِ فِى نُبُوَّتِهِ وَ إمَامَةِ عَلِىٍّ عَلَیْهِ السَّلَامُ سَیِّدِ عِتْرَتِهِ. وَ هُمْ یُقَلِّدُونَهُمْ مَعَ أَنَّهُ مُحَرَّمٌ عَلَیْهِمْ تَقْلِیدُهُمْ «فَوَیْلٌ لّلَّذِینَ یَکْتُبُونَ الْکِتبَ بِأَیْدِیهِمْ ثُمَّ یَقُولُونَ هذَا مِنْ عِندِ اللَهِ ...». [3]

هَذَا الْقَوْمُ الْیَهُودُ کَتَبُوا صِفَةً زَعَمُوا أَنَّهَا صِفَةُ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَهُ عَلَیْهِ وَ ءَالِهِ وَ هِىَ خِلَافُ صِفَتِهِ؛ وَ قَالُوا لِلْمُسْتَضْعَفِینَ مِنْهُمْ: هَذِهِ صِفَةُ النَّبِىِّ الْمَبْعُوثِ فِى ءَاخِرِ الزَّمَانِ. إنَّهُ طَوِیلٌ عَظِیمُ الْبَدَنِ وَ الْبَطْنِ، أَهْدَفُ، أَصْهَبُ الشَّعْرِ، وَ مُحَمَّدٌ صَلَّى اللَهُ عَلَیْهِ وَءَالِهِ بِخِلافِهِ، وَ هُوَ یَجِى‏ءُ بَعْدَ هَذَا الزَّمَانِ بِخَمسِمِئَةِ سَنَةٍ. وَ إنَّمَا أَرَادُوا بِذَلِکَ أَنْ تَبْقَى لَهُمْ عَلَى ضُعَفَآئِهِمْ رِیَاسَتُهُمْ، وَ تَدُومَ لَهُمْ إصَابَتُهُمْ، وَ یَکْفُوا أَنْفُسَهُمْ مَؤُنَةَ خِدْمَةِ رَسُولِ اللَهِ صَلَّى اللَهُ عَلَیْهِ وَ ءَالِهِ وَ خِدْمَةِ عَلِىٍّ عَلَیْهِ السَّلَامُ وَ أَهْلِ بَیْتِهِ وَ خَآصَّتِهِ.

فَقَالَ اللَهُ عَزَّوَجَلَّ: «فَوَیْلٌ لَّهُم مِّمَّا کَتَبَتْ أَیْدِیهِمْ وَ وَیْلٌ لَّهُم مّمَّا یَکْسِبُونَ» [4]مِنْ هَذِهِ الصِّفَاتِ الْمُحَرَّفَاتِ وَ الْمُخَالِفَاتِ لِصِفَةِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَهُ عَلَیْهِ وَءَالِهِ وَ عَلِىٍّ عَلَیْهِ السَّلَامُ. الشِّدَّةُ لَهُمْ مِنَ الْعَذَابِ فِى أَسْوَءِ بِقَاعِ جَهَنَّمَ، وَ وَیْلٌ لَهُمْ الشِّدَّةُ فِى الْعَذَابِ ثَانِیَةً مُضَافَةً إلَى الْأُولَى بِمَا یَکْسِبُونَهُ مِنَ الْأَمْوَالِ الَّتِى یَأْخُذُونَهَا إذْ أَثْبَتُوا عَوَآمَّهُمْ عَلَى الْکُفْرِ بِمُحَمَّدٍ رَسُولِ اللَهِ صَلَّى اللَهُ عَلَیْهِ وَ ءَالِهِ وَ الْحُجَّةِ لِوَصِیِّهِ وَ أَخِیهِ عَلِىِّ بْنِ أَبِى‏طَالِبٍ عَلَیْهِ السّلَامُ وَلِىِّ اللَهِ.

 «با سندى که قبلًا ذکر شد از حضرت أبى محمّد امام حسن عسکرى علیه السّلام راجع به این آیه: «وَ مِنُهُمْ أُمّیُّونَ لَایَعْلَمُونَ الْکِتبَ إِلَّآ أَمَانِىَّ»، روایتى است که تِلواً ذکر مى‏شود:

امّى در لغت بمعنى انتساب به امّ (مادر) است. یعنى شخصى که همانند طفل است که از شکم مادر خارج مى‏شود و هیچ ادراکى و شعورى نسبت به خود و محیط اطراف خود ندارد. و قدرت تشخیص مطلب صحیح از سقیم و حقّ از باطل را ندارد؛ نه مى‏تواند بخواند و نه بنویسد. تشخیص بین کتاب آسمانى که از ناحیه پروردگار فرو فرستاده شده، با کتاب مجعول و محرّف و ساخته فکر بشرى براى او امکان ندارد. بعبارت دیگر راست را از دروغ و هدایت را از مکر و فریب و خدعه باز نمى‏شناسد؛ و هیچ ادراکى از تلقّى و پذیرش مطالب جز اینکه بر او بخوانند و بگویند این کتاب خداست و او بپذیرد ندارد. و اگر گوینده مطلبى را بخدا نسبت داد مى‏پذیرد ولو آنکه بر خلاف کلام خدا و حکم او باشد. و به آنچه بزرگان آنها به ایشان مى‏آموزند و خلاف واقع را که رسالت حضرت محمّد صلّى الله علیه و آله و سلّم و امامت و پیشوائى علىّ علیه السّلام که سیّد و آقاى عترت اوست تبلیغ مى‏کنند، دل مى‏سپرند و از روى وهم و گمانه‏زنى عوض یقین و استوارى در مرام و ثبات قدم در تفکّر و اندیشه راه خود را به پیش مى‏برند. اینان از علمائشان تقلید کورکورانه مى‏کنند درحالیکه تقلید از این‏گونه علماء بر ایشان حرام مى‏باشد (پس ویل به حال آن کسانى که کتابى را با دست خویش مى‏نگارند سپس او را به خدا منتسب مى‏سازند!).

اینان قوم یهودند؛ اوصافى مجعول و محرّف از پیامبر آخرالزّمان در کتاب دستنویس خود مى‏آورند و چنین انتشار مى‏دهند که این اوصاف، صفات پیامبر آخرالزّمان حضرت محمّد بن عبدالله صلّى الله علیه و آله است درحالیکه صفات پیغمبر درست بر خلاف این نوشتار مى‏باشد. و اینچنین به مستضعفین از قوم خود تلقین مى‏کنند که: این صفات، صفات پیامبر آخرالزّمان است. پیامبر آخرالزّمان بسیار بلند بالا و جسیم و داراى شکمى بزرگ و در سنین قریب به پنجاه و داراى موئى خضاب‏گونه مى‏باشد، درحالیکه رسول خدا بخلاف این صفات بودند. آنها مى‏گفتند: پیامبر آخرالزّمان پس از پانصد سال دیگر ظهور مى‏کند. داعیه و هدف این علماء از نشر این اکاذیب چیزى جز استمرار ریاست و حکومت روحانى بر ضعفاء یهود نبود. هدف آنها جمع اموال و تمتّع از لذّات دنیوى و پرهیز از مساعدت و کمک به رسول خدا و یارى امیرمؤمنان علىّ علیه السّلام و اهل بیت او و شیعیان او بوده است.

خداى متعال درباره اینان مى‏فرماید: (پس ویل براى ایشان است بجهت مطالب خلافى که براى مردم نگاشتند! و ویل از آن ایشان است از آنچه در ازاء این نیرنگ و فریب به دست آورده‏اند!). ویل عبارت از شدّت عذاب و نکال اخروى است که خداى متعال بواسطه این تحریفات و مخالفتهاى با رسول خدا و امیرمؤمنان در بدترین درکات جهنّم مقرّر فرموده است. و باز ویل و شدّت عذاب مضاعف براى ایشان است براى آن اموالى که از این راه به دست آوردند و بواسطه‏ این دروغها و مکرها و فریب خَلق جاهل و عوام نادان به مُکنت و لذّات و تمتّعات دنیوى دست یافتند و قوم نادان خود را بر کفر به رسول خدا و حجّت پس از او و وصىّ او علىّ بن أبى‏طالب ولىّ خدا تثبیت نمودند.»

تفاوت و تشابه بین علماء ما و علماء یهود در کلام امام حسن عسکرى علیه السّلام‏

ثُمَّ قَالَ عَلَیْهِ السّلَامُ:

قَالَ رَجُلٌ لِلصَّادِقِ عَلَیْهِ السَّلَامُ: فَإذَا کَانَ هَؤُلَآءِ الْقَوْمُ مِنَ الْیَهُودِ لَایَعْرِفُونَ الْکِتَابَ إلَّابِمَا یَسْمَعُونَهُ مِنْ عُلَمَآئِهِمْ لَاسَبِیلَ لَهُمْ إلَى غَیْرِهِ، فَکَیْفَ ذَمَّهُمْ بِتَقْلِیدِهِمْ وَ الْقَبُولِ مِنْ عُلَمَآئِهِمْ؟ وَ هَلْ عَوَآمُّ الْیَهُودِ إلَّاکَعَوَآمِّنَا یُقَلِّدُونَ عُلَمَاءَهُمْ؟

فَقَالَ عَلَیْهِ السَّلَامُ: بَیْنَ عَوَآ مِّنَا وَ عُلَمَآئِنَا وَ عَوَآمِّ الْیَهُودِ وَ عُلَمَآئِهِمْ فَرْقٌ مِنْ جَهَةٍ وَ تَسْوِیَةٌ مِنْ جَهَةٍ. أَمَّا مِنْ حَیْثُ اسْتَوَوْا: فَإنَّ اللَهَ قَدْ ذَمَّ عَوَآمَّنَا بِتَقْلِیدِهِمِ عُلَمَاءَهُمْ کَمَا ذَمَّ عَوَآ مَّهُمْ. وَ أَمَّا مِنْ حَیْثُ افْتَرَقُوا، فَلَا. قَالَ: بَیِّنْ لِى یَا بْنَ رَسُولِ اللَهِ!

قَالَ عَلَیْهِ السَّلَامُ: إنَّ عَوَآمَّ الْیَهُودِ کَانُوا قَدْ عَرَفُوا عُلَمَاءَهُمْ بِالْکِذْبِ الصَّرَاحِ، وَ بِأَکْلِ الْحَرَامِ وَ الرُّشَا، وَ بِتَغْیِیرِ الْأَحْکَامِ عَنْ وَاجِبِهَا بِالشَّفَاعَاتِ وَ الْعِنَایَاتِ وَ الْمُصَانَعَاتِ؛ وَ عَرَفُوهُمْ بِالتَّعَصُّبِ الشَّدِیدِ الَّذِى یُفَارِقُونَ بِهِ أَدْیَانَهُمْ، وَ أَنَّهُمْ إذَا تَعَصَّبُوا أَزَالُوا حُقُوقَ مَنْ تَعَصَّبُوا عَلَیْهِ وَ أَعْطُوا مَا لَایَسْتَحِقُّهُ مَنْ تَعَصَّبُوا لَهُ مِنْ أَمْوَالِ غَیْرِهِمْ وَ ظَلَمُوهُمْ مِنْ أَجْلِهِمْ؛ وَ عَرَفُوهُمْ یُقَارِفُونَ الْمُحَرَّمَاتِ، وَ اضْطَرُّوا بِمَعَارِفِ قُلُوبِهِمْ إلَى أَنَّ مَنْ فَعَلَ مَا یَفْعَلُونَهُ فَهُوَ فَاسِقٌ لَایَجُوزُ أَنْ یُصَدَّقَ عَلَى اللَهِ وَ لَاعَلَى الْوَسَآئِطِ بَیْنَ الْخَلْقِ وَ بَیْنَ اللَهِ. فَلِذَلِکَ ذَمَّهُمْ لِمَا قَلَّدُوا مَنْ قَدْ عَرَفُوهُ، وَ مَنْ قَدْ عَلِمُوا أَنَّهُ لَایَجُوزُ قَبُولُ خَبَرِهِ وَ لَاتَصْدِیقُهُ فِى حِکَایَتِهِ، وَ لَاالْعَمَلُ بِمَا یُؤَدِّیهِ‏إلَیْهِمْ عَمَّنْ لَمْ یُشَاهِدُوهُ، وَ وَجَبَ عَلَیْهِمُ النَّظَرُ بِأَنْفُسِهِمْ فِى أَمْرِ رَسُولِ اللَهِ صَلَّىَ اللَهُ عَلَیْهِ وَ ءَالِهِ إذْ کَانَتْ دَلَآئِلُهُ أَوْضَحَ مِنْ أَنْ تَخْفَى وَ أَشْهَرَ مِنْ أَنْ لَاتَظْهَرَ لَهُمْ.

 «سپس امام حسن عسکرى علیه السّلام فرمود: مردى به امام صادق علیه السّلام عرض کرد: چطور خداوند قوم یهود را مذمّت نموده است بر تقلید از عالمان سوء و پیروى از فرامین خلاف آنها درحالیکه براى آنها راهى بسوى نور و روشنائى و هدایت وجود نداشته است و قوّه تشخیص حقّ از باطل را فاقد بودند، و راهى جز پذیرفتن کلمات علمائشان و عمل به دستورات آنان و اعتقاد به مبانى مطرح شده از طرف آنان نداشتند؟! و آیا عوام یهود مانند عوام ما در تقلید از علمائشان نمى‏باشند، و حکمى که بر تقلید کورکورانه عوام ما از علمائشان مترتّب است بر آنها مترتّب نمى‏شود؟

امام صادق علیه السّلام چنین پاسخ فرمود:

بدان که بین عوام ما و عوام یهود (و علماء ما و علماى ایشان) از جهتى افتراق و از جهتى اشتراک و تسویه برقرار است. امّا اشتراک بین عوام ما و آنها در مسأله تقلید از علماء سوء اینست که: خداوند همانطور که مذمّت و تقبیح کرده است تقلید از علماء سوء ما را و عوام را مورد سرزنش قرار داده است، همچنین عوام یهود را بر تقلید على‏العمیاء و کورکورانه از علماء سوءشان نکوهش نموده است. و امّا از جهت افتراق بین آنها، پس مسأله فرق مى‏کند.

آن مرد عرضه داشت: یابن رسول الله! توضیح نمى‏دهید این مسأله را؟

حضرت صادق علیه السّلام فرمود: بتحقیق عوام یهود اطّلاع کافى بر احوال و خصوصیّات و صفات علمائشان داشتند. آنان را به دروغگوئى آشکار و خوردن مال حرام و گرفتن رشوه در مرافعات و ارتباطات اجتماعى و مسائل حقوقى، و به تغییر و تبدیل احکام الهى بواسطه توصیه‏ها و مدارا کردن در امور دنیوى و صحنه‏سازى‏ها و رعایت موارد ذینفع و زد و بست‏هاى دنیوى مى‏شناختند. و ایشان را به تعصّب‏هاى شیطانى و پافشارى بر مسائلى که با مبانى الهى و اعتقادى آنان منافات دارد که موجب سلب حقوق مظلوم و اعطاء به ظالم است باور داشتند؛ و به زیر پاگذاردن معیارهاى دینى در مرافعات و رعایت مصالح دنیوى و ترجیح آن را بر مصالح اخروى آگاه بودند، و ظلم به مظلومین را براى رضا و خرسندى ظالمین مدّ نظر قرار مى‏دادند. و آنها را به ارتکاب محرّمات و اتیان معاصى مى‏شناختند.

بنابراین با توجّه به مطالب فوق و عرفان یقینى از موقعیّت و حالات علمائشان و آنچه را که به رأى‏العین از ارتکاب محرّمات و فرو رفتن در اهویه باطله و منجلاب نفس امّاره و ترجیح و برترى رضاى خلق ستمکار بر رضا و خرسندى پروردگار و خلق محروم و ستمدیده، چاره‏اى جز حکم به فسق علمائشان و انحراف از مسیر حقّ و دیانت و دورى جستن از ایشان و تبرّى از اعمال و رفتار آنان براى عوام یهود باقى نمى‏ماند؛ و این حکم ضرورى و بدیهى همچون آفتاب در مرئى‏ و منظر و در قلب و جان و در فکر و اندیشه آنان مستقرّ و مبرهن بود. و ایشان مى‏دانستند کسى که واجد این صفات رذیله و اخلاق ذمیمه مى‏باشد، هیچگاه نمى‏تواند مطلب صدق و راستى را به خدا و وسائط بین خدا و خلق نسبت دهد. بنابراین انتساب احکام الهى به پروردگار و تبیین آنها براى مردم بر محور تطبیق و توفیق با مصالح و مفاسد دنیوى قرار مى‏گیرد؛ اگر حکمى موافق با مصالح دنیوى آنان بود براى مردم بیان مى‏کردند، و الّا آنرا تحریف نموده خلاف آنرا اعلام مى‏نمودند. بدین لحاظ دیگر چه اعتمادى و چه اتّکائى براى عوام یهود نسبت به این دسته از علماء باقى مى‏ماند، و چگونه بخود جرأت مى‏دهند که از این گروه از علماء تقلید نمایند؟!

فلهذا خداوند متعال آنانرا مذمّت نمود و تقبیح فرمود که: گرچه شما ادراک صحیحى از معارف و کتاب الهى نداشتید، و میز بین حقّ و باطل از احکام و معارف براى شما مقدور نبود، ولى مگر اعمال خلاف دیانت و کردار زشت و وقیح آنانرا نمى‏دیدید! و با عقل فطرى و سرمایه خدادادى به بوته امتحان و اختیار نمى‏گذاردید! و قبح کردار آنان بر شما واضح و آشکار نمى‏گشت! و مگر نمى‏دانستید که کلام ایشان عارى از حقیقت و واقعیّت است، و نباید بر ایشان اعتماد نمود؟

و نباید به دستورات و فرامین صادره از آنها که تماماً خلاف واقع و خلاف‏ صفات و خصائص رسول خدا بود عمل مى‏نمودند درحالیکه رسول خدا را ندیده بودند و او را مشاهده نکرده بودند. و به حکم فطرت و وجدان و عقل و اصول مسلّمه عرفیّه و عقلائیّه واجب و ضرورى بود که در امر رسول خدا خود تفحّص کنند، و به کلام بى‏پایه و بى‏اعتبار علمائشان توجّهى ننمایند؛ زیرا دلائل و طرق اثبات شخصیّت رسول خدا آشکارتر از آن بود که بر کسى مخفى بماند، و معروفتر و مشهورتر از آن بود که براى کسى ظاهر و مبرهن نگردد. ولى در عین حال براى وصول به حقّ و ادراک واقع با توجّه به شرائط و ظروف موجوده، سستى و تکاهل نمودند و مطلب اصلى و نکته اساسى را سرسرى گرفتند، و به صرف گفتار لغو و لاطائلات علمائشان بسنده نمودند.»

شرائط و علائم شناخت فقهاء واقعى در کلام امام حسن عسکرى علیه السّلام‏

وَ کَذَلِکَ عَوَآمُّ أُمَّتِنَا إذَا عَرَفُوا مِنْ فُقَهَآئِهِمُ الْفِسْقَ الظَّاهِرَ، وَ الْعَصَبِیَّةَ الشَّدِیدَةَ، وَ التَّکَالُبَ عَلَى حُطَامِ الدُّنْیَا وَ حَرَامِهَا، وَ إهْلَاکَ مَنْ یَتَعَصَّبُونَ عَلَیْهِ وَ إنْ کَانَ لِإصْلَاحِ أَمْرِهِ مُسْتَحِقًّا، وَ بِالتَّرَفْرُفِ بِالْبِرِّ وَ الْاحْسَانِ عَلَى مَنْ تَعَصَّبُوا لَهُ وَ إنْ کَانَ لِلْإذْلَالِ وَ الْإهَانَةِ مُسْتَحِقًّا. فَمَنْ قَلَّدَ مِنْ عَوَآمِّنَا مِثْلَ هَؤُلَآءِ الْفُقَهَآءِ فَهُمْ مِثْلُ الْیَهُودِ الَّذِینَ ذَمَّهُمُ اللَهُ بِالتَّقْلِیدِ لِفَسَقَةِ فُقَهَآئِهِمْ.

فَأَمَّا مَنْ کَانَ مِنَ الْفُقَهَآءِ: صَآئِنًا لِنَفْسِهِ، حَافِظًا لِدِینِهِ، مُخَالِفًا عَلَى هَوَاهُ، مُطِیعًا لِأَمْرِ مَوْلَاهُ، فَلِلْعَوَآمِّ أَنْ یُقَلِّدُوهُ! وَ ذَلِکَ لَایَکُونُ إلَّابَعْضَ فُقَهَآءِ الشِّیعَةِ لَا جَمِیعَهُمْ. فَإنَّهُ مَنْ رَکِبَ مِنَ الْقَبَآئِحِ وَ الْفَوَاحِشِ مَرَاکِبَ فَسَقَةِ الْعَآمَّةِ فَلَا تَقْبَلُوا مِنَّا عَنْهُ شَیْئًا وَ لَاکَرَامَةَ.

وَ إنَّمَا کَثُرَ التَّخْلِیطُ فِیمَا یُتَحَمَّلُ عَنَّا أَهْلِ الْبَیْتِ لِذَلِکَ. لِأَنَّ الْفَسَقَةَ یَتَحَمَّلُونَ عَنَّا فَیُحَرِّفُونَهُ بِأَسْرِهِ بِجَهْلِهِمْ وَ یَضَعُونَ الْأَشْیَآءَ عَلَى غَیْرِ وَجْهِهَا لِقِلَّةِ مَعْرِفَتِهِمْ؛ وَ ءَاخَرُونَ یَتَعَمَّدُونَ الْکِذْبَ عَلَیْنَا لِیَجُرُّوا مِنْ عَرَضِ الدُّنْیَا مَا هُوَ زَادُهُمْ إلَى نَارِ جَهَنَّمَ.

وَ مِنْهُمْ قَوْمٌ [نُصَّابٌ‏] لَایَقْدِرُونَ عَلَى الْقَدْحِ فِینَا؛ یَتَعَلَّمُونَ بَعْضَ عُلُومِنَا الصَّحِیحَةِ فَیَتَوَجَّهُونَ بِهِ عِنْدَ شِیعَتِنَا وَ یَنْتَقِصُونَ بِنَا عِنْدَ نُصَّابِنَا، ثُمَّ یُضِیفُونَ إلَیْهِ أَضْعَافَ وَ أَضْعَافَ أَضْعَافِهِ مِنَ الْأَکَاذِیبِ عَلَیْنَا الَّتِى نَحْنُ بُرَءَآءُ مِنْهَا، فَیَتَقَبَّلُهُ الْمُسْتَسْلِمُونَ مِنْ شِیعَتِنَا عَلَى أَنَّهُ مِنْ عُلُومِنَا، فَضَلُّوا وَ أَضَلُّوا. وَ هُمْ أَضَرُّ عَلَى ضُعَفَآءِ شِیعَتِنَا مِنْ جَیْشِ یَزِیدَ عَلَى الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِىٍّ عَلَیْهِ السَّلَامُ وَ أَصْحَابِهِ.

فَإنَّهُمْ یَسْلُبُونَهُمْ الْأَرْوَاحَ وَ الْأَمْوَالَ، وَ هَؤُلَآءِ عُلَمَآءُ السُّوْءِ النَّاصِبُونَ الْمُتَشَبِّهُونَ بِأَنَّهُمْ لَنَا مُوَالُونَ وَ لِأَعْدَائِنَا مُعَادُونَ؛ وَ یُدْخِلُونَ الشَّکَّ و الشُّبْهَةَ عَلَى ضُعَفَآءِ شِیعَتِنَا، فَیُضِلُّونَهُمْ وَ یَمْنَعُونَهُمْ عَنْ قَصْدِ الْحَقِّ الْمُصِیبِ. لَاجَرَمَ أَنَّ مَنْ عَلِمَ اللَهُ مِنْ قَلْبِهِ مِنْ هَؤُلَآءِ الْقَوْمِ أَ نَّهُ لَایُرِیدُ إلَّاصِیَانَةَ دِینِهِ وَ تَعْظِیمَ وَلِیِّهِ لَمْ یَتْرُکْهُ فِى یَدِ هَذَا الْمُتَلَبِّسِ الْکَافِرِ. وَ لَکِنَّهُ یُقَیِّضُ لَهُ مُؤْمِنًا یَقِفُ بِهِ عَلَى الصَّوَابِ، ثُمَّ یُوَفِّقُهُ اللَهُ لِلْقَبُولِ مِنْهُ، فَیَجْمَعُ اللَهُ لَهُ بِذَلِکَ خَیْرَ الدُّنْیَا وَ الْأخِرَةِ وَ یَجْمَعُ عَلَى مَنْ أَضَلَّهُ لَعْنًا فِى الدُّنْیَا وَ عَذَابَ الْأخِرَةِ.

ثُمَّ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَهِ: أَشْرَارُ عُلَمَآءِ أُمَّتِنَا، الْمُضِلُّونَ عَنَّا، الْقَاطِعُونَ لِلطُّرُقِ إلَیْنَا، الْمُسَمُّونَ أَضْدَادَنَا بِأَسْمَآئِنَا، الْمُلَقِّبُونَ أَنْدَادَنَا بِأَلْقَابِنَا، یُصَلُّونَ عَلَیْهِمْ وَ هُمْ لِلَّعْنِ مُسْتَحِقُّونَ وَ یَلْعَنُونَا وَ نَحْنُ بِکَرَامَاتِ اللَهِ مَغْمُورُونَ، وَ بِصَلَوَاتِ اللَهِ وَ صَلَوَاتِ مَلَآئِکَتِهِ الْمُقَرَّبِینَ عَلَیْنَا عَنْ صَلَوَاتِهِمْ مُسْتَغْنُونَ.

ثُمَّ قَالَ: قِیلَ لِأَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ عَلَیْهِ السَّلَامُ: مَنْ خَیْرُ خَلْقِ اللَهِ بَعْدَ أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِیحِ الدُّجَى؟ قَالَ: الْعُلَمَآءُ إذَا صَلُحُوا.

قِیلَ: فَمَنْ شِرَارُ خَلْقِ اللَهِ بَعْدَ إبْلِیسَ وَ فِرْعَوْنَ وَ نَمْرُودَ وَ بَعْدَ الْمُتَسَمِّینَ بِأَسْمَآئِکُمْ وَ الْمُتَلَقِّبِینَ بِأَلْقَابِکُمْ، و الْأخِذِینَ لِأَمْکِنَتِکُمْ، وَ الْمُتَأَمِّرِینَ فِى مَمَالِکِکُمْ؟ قَالَ: الْعُلَمَآءُ إذَا فَسَدُوا. هُمُ الْمُظْهِرُونَ لِلْأَبَاطِیلِ، الْکَاتِمُونَ لِلْحَقَآئِقِ؛ وَ فِیهِمْ قَالَ اللَهُ عَزَّوَجَلَّ: «أُولئِکَ یَلْعَنُهُمُ اللَهُ وَ یَلْعَنُهُمُ اللعِنُونَ* إِلَّا الَّذِینَ‏تَابُوا ...»[5] و[6]

«و همینطور عوام امّت ما زمانیکه بشناسند از فقهائشان فسق ظاهر را و تعصّب بیجا و شدید در امور دنیوى و هجوم بر حُطام دنیا و حرام آن، و نابود کردن آن کسانیکه نسبت به آنان تعصّب دارند گرچه مستحقّ رحمت و عطوفت و رسیدگى به امورشان مى‏باشند، و به اقبال به نیکى و احسان بر کسى که با او تعلّق و دلبستگى دارند گرچه مستحقّ اهانت و کوچک شمردن است. پس هر که از عوام ما از این فریق فقهاء تقلید نماید، بتحقیق مانند همان عوام یهود خواهد بود که مشمول ذمّ و قدح خداوند قرار گرفتند بواسطه تقلید از فقهاء فاسقشان.

و امّا آن فقیهى که نفس خویش را از دستبرد شیطان محافظت نماید، و بر حفظ و حراست از دین خود سخت کوشا باشد، و مخالفت با هواهاى نفسانى را آنى از آنات فرو مگذارد، و در هر حال و در هر شرائط کاملًا مطیع امر پروردگار باشد، پس بر عوام واجب و فرض است که از او تقلید نمایند! و چنین تصوّر نشود که تمامى فقهاى شیعه واجد این شرائط و صفات‏اند، بلکه فقط اندکى متحقّق به این اوصاف مى‏باشند. همانا اگر مشاهده کردید فقیهى از فقهاء شیعه مرتکب فعل قبیحى شد و امر او در انجام امور زشت و حرام همچون فسّاق از عامّه گردید و در تکالب و تسابق بر امور دنیاى دنىّ و احراز ریاسات و زعامتهاى اعتبارى چونان افراد مادّى که هدف و غایت و همّتى جز رسیدن به مطامع دنیوى و توغّل در کثرات و شهوات ندارند مى‏باشد، پس حرام است از آنان تقلید نمائید و جائز نیست مطلبى را راجع به ما از ایشان بپذیرید و احکام خود را از اینان سؤال نمائید؛ و اگر مطلب و مسأله با ارزشى را از ما مطرح نمودند نپذیرید (زیرا هیچ اعتبار و اعتمادى‏ دیگر به بیان و کردار آنان نمى‏باشد).

همانا زمانه مطالب و بیانات و احکام ما را دستخوش تشویش و اضطراب و تدلیس و مزج صحیح با سقیم گردانیده است؛ گروهى از فسّاق بواسطه جهالت و نادانى از موقعیّت و منزلت و جایگاه ما (امامت و زعامت مطلقه دینى و تکوینى) مطالب را از ما فرا مى‏گیرند و طبق سلیقه و به دلخواه خود آنها را تحریف مى‏نمایند، و اشیاء را در غیر موضع و جایگاه خود مى‏نشانند.

گروهى دیگر در عین آگاهى و معرفت به ما متعمّداً و عناداً بر ما دروغ مى‏بندند تا بواسطه آن به مختصر متاع دنیا دسترسى پیدا کنند، غافل از آنکه همین حطام و بضاعت پست و مادون دنیوى که به دست آورده‏اند، آنانرا بسوى عذاب الیم و عقابى بس دردناک در آن سوى جهان سوق خواهد داد.

دسته سوّم دشمنان منافق صفت و رذالت پیشه ما هستند. اینان در موقعیّتى نیستند که بتوانند بطور صریح و آشکار با ما به مخالفت برخیزند. اینان منافقانه و مکّارانه بعضى از علوم ما را فرا مى‏گیرند و با آن علوم متّخذه از ما، ضعفاء از شیعیان ما را به سمت خود جلب و جذب مى‏کنند، امّا در برخورد با دشمنان ما، از ما مذمّت مى‏کنند و ما را مورد نکوهش و تعییب قرار داده، کوچک مى‏شمرند. آنگاه بر این اندوخته حقّ و صدق، ظالمانه و مغرضانه دروغ بسیارى اضافه مى‏کنند؛ مطالبى که ساحت ولایت و امامت از بیان آنها برىّ و بیزار است. سپس با این مجموعه فریب و نیرنگ با شیعیان ما برخورد مى‏نمایند و دعوى ارشاد و هدایت و دستگیرى از غوایت و ضلالت و تبیین احکام شرع و ارائه طریق مستقیم را مطرح مى‏کنند؛ بدیهى است که عدّه‏اى جاهل و نادان و مستضعف به دور ایشان جمع مى‏شوند و هر آنچه را که نفوس پلید و ننگین و آلوده به دنیا و شهوات و ریاسات و انانیّتهاى خود القاء کنند، این بیچارگان به گمان اینکه از ما خاندان وحى صادر گشته است مى‏پذیرند؛ پس هم خود گمراه و ضلالت پیشه هستند و هم موجب ضلالت و گمراهى دیگران مى‏شوند. ضرر ایشان بر شیعیان ما از ضرر و خطر لشکر یزید بن معاویه بر حسین بن علىّ علیهما السّلام و اصحاب او بسیار بسیار بیشتر و مفسده انگیزتر است. لشکر یزید تنها جانها و اموال را از نفوس مى‏ربایند و از دست یافتن به سعادت و فلاح و رستگارى ابدى سیّد الشّهداء و اصحاب او بسى ناتوان و عاجزند (چنانچه خود سیّد الشّهداء علیه السّلام در وقت ملاقات با حرّ بن یزید ریاحى به این نکته اشاره فرمود:

أَفَبِالْمَوْتِ تُخَوِّفُنِى؟ هَیْهَاتَ! طَاشَ سَهْمُکَ، وَ خَابَ ظَنُّکَ، لَسْتُ أَخَافُ الْمَوْتَ! إنَّ نَفْسِى لَأَکْبَرُ مِنْ ذَلِکَ، وَ هِمَّتِى لَأَعْلَى مِنْ أَنْ أَحْمِلَ الضَّیْمَ خَوْفًا مِنَ الْمَوْتِ، وَ هَلْ تَقْدِرُونَ عَلَى أَکْثَرَ مِنْ قَتْلِى؟ مَرْحَبًا بِالْقَتْلِ فِى سَبِیلِ اللَهِ! وَلَکِنَّکُمْ لَا تَقْدِرُونَ عَلَى هَدْمِ مَجْدِى وَ مَحْوِ عِزَّتِى وَ شَرَفِى، فَإذًا لَاأُبَالِى مِنَ الْقَتْلِ!

 «آیا از مرگ مرا مى‏ترسانى؟ هیهات! تیرت به خطا رفت و گمانت واهى و تباه شد! من آن کسى نیستم که از مرگ بترسم! نفس من از این بزرگتر است، و همّت من عالیتر است از آنکه از ترس مرگ، بار ستم و ظلم را بدوش بکشم؛ و آیا شما بر بیشتر از کشتن من توانائى دارید؟! مرحبا و آفرین به کشته شدن در راه خدا! ولیکن شما توانائى بر نابودى مجد من، و محو و نیستى عزّت و شرف مرا ندارید! پس در این صورت، من باکى از کشته شدن ندارم!»)[7]

درحالیکه علماء سوء و خائنین به مکتب اهل بیت و دشمنان ائمّه هدى صلوات الله علیهم أجمعین که خود را در لباس شیعه و محبّ و مَوالى ما جا زده‏اند، درحالیکه براى وصول به حطام دنیوى با دشمنان ما پیمان مودّت و محبّت و وحدت بسته‏اند، با وارد کردن شکّ و ریب و القاء مطالب خلاف سنّت موجب ضلالت و گمراهى و انحراف از جادّه حقّ و صدق اهل بیت علیهم السّلام مى‏شوند و آنان را از وصول به سرچشمه زلال انوار الهى و کوثر علوم‏ حقیقى اهل بیت مانع مى‏گردند.

ولیکن این مسأله مسلّم است که: چنانچه خداوند از میان این افراد بداند فردى نیّتش جز حفظ و پایدارى بر دین حنیف و صراط مستقیم اولیاء حقّ نمى‏باشد، و تعظیم و تکریم ولىّ خدا، امام زمان عصرش را نصب العین خود قرار مى‏دهد، او را در دست این دسته از علماء خائن و منافق و کافر رها نمى‏کند؛ و همانا مؤمنى را جهت نجات و رستگارى و فلاح او بر مى‏انگیزد تا او را به صواب و هدایت حقیقى ارشاد نماید. آنگاه خداوند توفیق قبول گفتار و عمل به ارشادات را به آن مرد عطاء مى‏کند، و خیر دنیا و آخرت را با هم نصیب او مى‏فرماید؛ و لعن و دورباش از رحمت خود را در دنیا، و عذاب آخرت را با هم نصیب آن کسانیکه موجب گمراهى او مى‏شدند مى‏گرداند.

سپس فرمود: رسول خدا صلّى الله علیه و آله و سلّم فرمود: بدترین علماء امّت ما دورکنندگان خلقند از ما، و قطع کنندگان راههاى بسمت ما هستند؛ کسانى که اسامى ما را بر مخالفین ما مى‏نهند، و آنان را به القاب ما ملقّب مى‏کنند؛ بر آنان درود مى‏فرستند درحالیکه به لعن شدن مستحقّ‏ترند؛ ما را لعن مى‏کنند درحالیکه ما را خداوند در کرامت‏هاى خود مغمور نموده است؛ ما را به درودهاى خود و درودهاى ملائکه مقرّبین خود از درودهاى آنان بر ما بى‏نیاز ساخته است.

سپس فرمود: شخصى به أمیرالمؤمنین علیه السّلام عرض کرد: چه شخصى پس از ائمّه هدى و چراغهاى هدایت در تاریکیها و ظلمات بهترین خلق خداست؟

حضرت فرمودند: علماء اگر صالح و پارسا باشند.

به حضرت عرض شد: چه کسانى بدترین خلق خدایند پس از ابلیس و فرعون و نمرود و پس از افرادى که نام شما را بر خود مى‏نهند والقاب و عناوین شما را به خود مى‏گذارند، و جایگاه شما را براى خود قرار داده‏اند، و در ممالک شما به امر و نهى مى‏پردازند؟ حضرت فرمودند: علماء اگر فاسد و ناصواب باشند. آنان‏ اباطیل و مسائل خلاف را اشاعه مى‏دهند، و حقائق را کتمان مى‏نمایند. خداى متعال در حقّ آنان مى‏فرماید: (اینان را خداى لعن مى‏نماید و لعنت کنندگان نیز لعن مى‏نمایند، مگر آنان که توبه و بازگشت نمایند ...).»



[1] ـ سوره البقرة (2) صدر آیه 78.

[2] ـ سوره البقرة (2) ذیل آیه 78.

[3] ـ سوره البقرة (2) صدر آیه 79.

[4] ـ سوره البقرة (2) ذیل آیه 79.

[5] ـ سوره البقرة (2) ذیل آیه 159 و صدر آیه 160.

[6] ـ احتجاج، إحتجاج أبى محمّد الحسن بى على العسکرى علیهما السلام، ج 2، ص 456.

[7] ـ لمعات الحسین، ص 51.